انواع تابلوهای راهنمایی و رانندگی



















Blog | Profile | Archive | Email | Design by | Name Of Posts


دانلود نمونه سوالات آئین نامه راهنمائی رانندگی+ فیلم آموزش رانندگی

دانلود رایگان نمونه سوالات آیین نامه 95ونمونه سوالات رانندگی وفیلم آموزش عملی رانندگی وآموزش نکته به نکته ی رانندگی و قبولی تضمینی و گرفتن گواهینامه راهنمائی رانندگی

انواع تابلوهای راهنمایی و رانندگی

تابلوها هشت دسته هستند:
1-تابلوهای بازدارنده یا انتظامی
2-تابلوهای هشداردهنده یا اخطاری
3-تابلوهای آگاهی دهنده یا اخباری
4 - تابلو های انتظامی حکم کننده
5 - تابلو های راهنمای مسیر
6 - تابلوهای محلی
7 - تابلوهای مکمل
8 - برچسب ها

1-تابلوهای انتظامی بازدارنده و حکم کننده

شامل مجموعه ای از علائم است که وسيله عملی ساختن احکام مربوط به مقررات عبور و مرور می گردند. اين علائم در باره کاری که رانندگان بايد انجام دهند دستور می دهد و در مورد کاری که نبايد انجام دهند هشدار می دهند. محل نصب این گونه تابلوها در نقطه شروع محدودیت میباشد.ماهیت دستوری این اعلائم گاهی درهمانقطه و بعضاٌ در فاصله مشخص (مثل توقف ممنوع) و یا در طولی از محور بوده وبا علامت پایان آن تابلو،محدوده اعمال شده خاتمه میابد.

 

تابلوهای انتظامی بازدارنده بیشتر به شکل دایره بانوار حاشیه قرمز رنگ هستند و نوع ممنوعیت را بوسیله علامت خاص نشان میدهند.

 

تابلوهای انتظامی حکم کننده معمولا به شکل دایره و آبی رنگ هستند.

 

از تابلوهای باز دارنده ، تابلوی ایست و...به جهت اهمیت و دقت بیشتر رانندگان ، بصورت هشت ضلعی یا زمینه کاملاًقرمز رنگ و بانوشته «ایست » یا «STOP»در نظر گرفته شده است.

به لحاظ اهمیت تابلوی رعایت حق تقدم تنها راس این تابلو به سمت پائین می‌باشد.

2-تابلوهای هشدار دهنده یا اخطاری
این تابلوها بیشتر بصورت مثلث با نوارهای حاشیه قرمز رنگ و زمینه سفید رنگ که یک راس آن بطرف بالا بوده و در داخل آن نوع خطر را بوسیله علائمی خاص بارنگ مشکی نشان می‌دهد.

 

3-تابلوهای آگاهی دهنده یا اخباری
تابلوهائی هستند که دارای توصیه‌های عمومی بوده و در رنگهای سفید ، سبز ، قهوه ای ، زرد ، آبی و به شکلهای مثلث ، دایره ، مستطیل ، مربع و یا پنج ضلعی به تناسب نیاز نصب می‌شوند و پیام مورد نظر را بصورت تصویر یا نوشته نشان می‌دهند . این تابلوها به دو دسته تقسیم می‌شوند:

الف-آگاهی دهنده دستوری:
تبعیت از این تابلوها الزامی بوده و در صورت عدم توجه،راننده مرتکب خلاف و نقض قانون می‌گردد.

ب-آگاهی دهنده غیر دستوری:
تابلوهائی هستند که رانندگان را جهت دسترسی به مسیر مورد نیاز و یا سایر احتیاجات دیگر راهنمائی می‌نماید.

 


4 - تابلوهای راهنمای مسیر :
اين تابلوها نوعی علائم افقی هستند که رانندگان را به سمت مقصد، مسیر یا جهت مورد نظر هدایت میکند و در كليه معابر شهري و برون شهري به ويژه بزرگراهها، آزادراهها و خيابانهاي شرياني به كار مي رود.این تابلوها به 4 دسته تقسیم میشوند:

1- تابلوهای پیش آگاهی : تابلوهای پیش آگاهی تابلوهای هستند که در تبعیت از نوع و اهمیت مقصد، قبل از مقصد نصب میشوند و آگاهی لازم رابه رانندگان در مورد انشعاب راه ارئه میدهند و معمولا فاصله تابلو تا خروجی و شماره راه بر روی آن نوشته شده است.محل نصب این گونه تابلوها معمولا سمت راست حاشیه راه بوده و درصورت نیاز به تاکید در سمت چپ نیز نصب میشوند.
2 - تابلوهای انتخاب مسیر : این تابلوها به رانننده کمک میکند تا به موقع خط حرکتی خو را در جهت مقصد انتخاب نمایند. این تابلوها معمولا بعد از تایلوهای پیش اگاهی و قبل از خروجی نصب میشوند. نونصب اینگونه تابلوها معمولا بصورت بالا سری میباشند.
3 - تابلوهای خروجی :تابلوهای خروجی تابلوهایی هستند که درمحل انشعاب نصب میگردند ونشاندهنده نقطه خروج از مسیر میباشند. اینگونه تابلوها در جزیره میانی افتراق دو مسیر میباشند. در مواردی که عرض این جزیره کمتر از پهنای تابلو بوده یا نقطه دید مناسبی برای راننده ایجاد نکند، تابلو بروی تابلو کنسولی یا صلیبی نصب میشود.
4- تابلو تائید مسیر:تابلو تائید مسیر تابلوهایی هستند که پس از ورود به مسیر جدید، راننده را ازانتخاب مسیر صحیح مطمئنمی سازند. در راه های بین شهری معمولا اطلاعاتی از قبیل شماره راه و فاصله تا شهر بعدی، بروی تابلو درج میشود. محل نصب اینگونه تابلوها سمت راست حاشیه راه میباشند.

 

5 - تابلوهای محلی :
این تابلوها جهت آگاهی شما از همان قسمت از خیابان و یا جاده به کار میروند.

 

6 - تابلوهای مکمل :
این تابلوها همانطور که از نامشان پیداست ، مکملی برای اطلاعات داده شده توسط تابلوهای دیگر را ارائه می کنند

 

7 - برچسب ها :
علائمی هستند که شما را با وضعیت خودروهای دیگر آشنا می کنند.

 

تابلوها و علائم در خیابان و جاده‌ها ، راهنمای شما هستند.در هر شرایطی از آنها کمک بگیرید.شما باید علائم را از روی شکل ، رنگ ، کلمات ، اعداد و نشانه‌های آن بشناسید.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: